• Najnowsze

wiadomości

• Dzień Pyry

• 28.09.2023

Dzieci z klasy I w tym dniu po raz pierwszy pracowały w grupach. Malowały farbami i wykonywały ziemniaczane stempelki .Poradziły sobie wspaniale.

Na zakończenie dnia zjadły pyszne pyry z gzikiem przygotowane przez mamy z Rady Rodziców.

• Klasa ! - Dzień Kropki

• 28.09.2023

Pierwszaki w tym dniu wykonywały kropki wycinane z papieru kolorowego. Każda była inna i wesoło patrzyła na swojego twórcę.

• Klasa I na pierwszym spacerze!!!

• 28.09.2023
      • Pierwszaki wyruszyły na wycieczkę na przejście przez jezdnię. Poznawały zasady bezpiecznego poruszania się oraz  przechodzenia przez jezdnię. Rozpoznawały znaki drogowe i  właściwie reagowały na sygnalizację świetlną. W żółtych  kamizelkach były dobrze widoczne i na pewno bezpieczne.

• Sprzątamy świat

• 24.09.2023
      • W piątek 15 września 2023r roku nasza szkoła przyłączyła się  do akcji „Sprzątanie świata”  Uczniowie otrzymali gumowe rękawice i worki na śmieci a następnie wyruszyli aby sprzątać okolice szkoły i teren naszej wsi. Celem nadrzędnym akcji szkolnej było ukształtowanie postawy odpowiedzialności młodego pokolenia za obecny i przyszły stan środowiska naturalnego. Uczniowie klasy siódmej wysprzatali ścieżkę rowerową z Rynku do cmentarza.

• Poznajemy Polskę

• Wycieczka w ramach projektu Poznaj Polskę

W dniach 19-21 września 2023 roku uczniowie i nauczyciele naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce do Trójmiasta, Malborka i Będomina. Wycieczka została zorganizowana w ramach projektu Ministra Edukacji i Nauki „Poznaj Polskę”. Wyjazd pozwolił uczniom na zapoznanie się z historią, zabytkami kultury i środowiskiem przyrodniczym Gdańska, Gdyni,  Sopotu, Malborka i Będomina.

Pierwszego dnia

Zwiedzanie zamku w  Malborku.

Była to fascynująca podróż do epoki średniowiecza. Wędrówka z przewodnikiem po zamku odkrywaliśmy  największe sekrety tej ogromnej gotyckiej budowli, wpisany jest na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wyjątkowy klimat otaczających nas czerwonych murów ułatwiał przeniesienie się w wyobraźni do czasów Krzyżaków i Malborka stolicą  zakonu.

Spacer z przewodnikiem po pięknej, kipiącej życiem i bogactwem wspaniałych zabytków Starówce Gdańskiej.

Zobaczyliśmy m.in. słynny Żuraw Gdański, port na Motławie, Zieloną Bramę, Dwór Artusa, fontannę Neptuna, Ratusz Starego Miasta i  kamienice przy ulicach Długiej i Mariackiej.

Wszystkich zachwycił Kościół Mariacki i jego najważniejsze zabytki: zegar z XV wieku z kalendarium, planetarium i teatr figur, późnogotycki, dębowy ołtarz główny, figura Pięknej Madonny Gdańskiej, płyty nagrobne zasłużonych obywateli Gdańska.

Drugi dzień

Półwysep Westerplatte

Gdańsk to również  Półwysep Westerplatte – miejsce rozpoczęcia II Wojny Światowej. Spacer po półwyspie, opowieść przewodnika, ruiny koszar pozwoliły przenieść się do 1 września 1939 roku. Pamiątkowe zdjęcie pod pomnikiem Obrońców Wybrzeża było ukoronowaniem pobytu w tym miejscu.

W muzeum II wojny światowej.

Nowoczesne, multimedialne muzeum, którego zadaniem jest upowszechnianie wiedzy o II Wojnie Światowej, szczególnie z perspektywy Polski i Polaków. Poznaliśmy tu miejsca upamiętnienia ofiar systemów totalitarnych i ludzi, którzy przeciwko tym systemom walczyli. Mimo poważnego tematu, muzeum bardzo zadbało o wizualną część wystaw, dzięki temu jest otwarte na młodych zwiedzających, i jest doskonałym miejscem na lekcję historii przeprowadzoną w nowoczesny sposób.

Stocznia Gdańska.

Dotarliśmy do miejsce narodzin Solidarności. Wizyta w Europejskim Centrum Solidarności, innowacyjnej instytucji kultury powołanej do upowszechnienia dziedzictwa “Solidarności” w Polsce poznaliśmy historię rodzącej się polskiej wolności. W oryginalnym gmachu przypominającym pokryty rdzą kadłub statku znajdującym  obok głównego wejścia do Stoczni Gdańskiej dowiedzieliśmy się o bardzo ważnych wydarzeniach, które miały miejsce właśnie tutaj w stoczni gdańskiej, a stały sie tak ważne dla historii naszego kraju.

Relaks w Sopocie.

Pobyt w kurorcie z ponad stuletnią tradycją.   Przejazd do Sopotu, polskiej stolicy wakacji, wypoczynku i plażowania. Chwila relaksu na Molo, które na ponad 450 m wchodzi w głąb Zatoki Gdańskiej oraz spacer po słynnej ulicy Bohaterów Monte Cassino, zwanej popularnie “Monciakiem”, która pełna jest restauracji, sklepów, kawiarni i artystów była prawdziwą przyjemnością

Dzień trzeci

Gdynia.

Śladami polskiej emigracji..Ta nowoczesna wystawa udziela odpowiedzi: Dlaczego Polacy od końca XVIII w. opuszczali ojczyznę? Zobaczyliśmy tu  m.in legionistów gen. J.H. Dąbrowskiego, Wielką Emigrację, dowiedzieliśmy się  dlaczego takie osobowości jak Maria Skłodowska Curie nie studiowała w Polsce. Można będzie też dowiedzieć się co wspólnego z Polską ma Chicago Bulls . Będzie opowieść o słynnych ucieczkach za granicę w czasach PRL-u i wiele innych.

Przyjazd do Gdyni, miasta modernizmu i żeglarzy nie mógł obejść się bez spaceru po najważniejszym  punkcie gdyńskiego śródmieścia Skwerze Kościuszki, gdzie spotkaliśmy największe turystyczne atrakcje miasta: okręt-muzeum ORP “Błyskawica”, który służy Polskiej Marynarce Wojennej w trakcie trwania walk II Wojny Światowej oraz trzymasztowy piękny żaglowiec “Dar Pomorza”.

Będomin. Muzeum Hymnu Narodowego.

Wszyscy śpiewamy, „Jeszcze Polska nie zginęła…”, ale czy wszyscy wiemy, że Mazurek Dąbrowskiego ma swoje muzeum? Wizyta  w dworku  w Będominie, pozwoliła nam poznać okoliczności powstania Pieśni Legionów Polskich i historię rodzinną autora słów Mazurka Dąbrowskiego  oraz jego związek z Wielkopolską.

Trzy dni naszej wędrówki na długo zostaną w naszej pamięci.

• Wycieczka do Biskupina.

• 24.09.2023
      • Udział w XXVIII Festynie Archeologicznym.

Biskupin to niezwykłe miejsce z wyjątkową historią. Jest pozostałością po osadzie łużyckiej sprzed 2700 lat. W poniedziałek 18 września wzięliśmy udział w corocznym Festynie Archeologicznym.  Poznaliśmy tajniki archeologii przysłuchując sie opowieściom archeologów.Dowiedzieliśmy się również wiele o życiu mieszkańców wyspy. Podczas zwiedzania obejrzeliśmy obozowisko łowców i zbieraczy z epoki kamienia oraz wioskę wczesnopiastowską.  W zrekonstruowanych chatach rzemieślnicy prezentowali swoje wyroby. Mogliśmy zapoznać się z działalnością  m.in. tkaczy, garncarzy, zielarzy, brązowników, rymarzy.. Mieliśmy okazję zobaczyć bizuterię, broń, szaty i narzędzia. Poznalismy również życie w czasach wczesnosłowiańskich. Wzięliśmy udział w widowisku walki wojów Bolesława Chrobrego.

Jednym z założeń wycieczki było ukazanie dzieciom kontrastu pomiędzy życiem dzisiejszym a życiem naszych przodków. Była to „żywa lekcja historii”. Wycieczka dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń, a to co zobaczyliśmy na długo pozostanie w naszej pamięci.

• Rowerowe co nieco po okolicy

• 16.09.2023
      • W dniu 14 września klasa 6b udała się na wycieczkę rowerową po najbliżej okolicy. Mimo, że odbyła się ona niewiele kilometrów od naszych domów to większość z uczestników widziało te miejsca pierwszy raz w życiu. Można by powiedzieć ,,Cudze chwalicie swego nie znacie". Trasa wycieczki wiodła częścią czerwonego szlaku turystycznego Jarocina przez takie miejscowości jak Cząszczew, Osiek, Jarocin. Podczas podróży mogliśmy poznać uprawiane na naszym terenie drzewostany. Dowiedzieliśmy się co warunkuje wybór w uprawie drzew liściastych lub iglastych. Poznaliśmy sposób oznaczania kwater w nadleśnictwie. Odwiedziliśmy stanowisko uprawy nasiennej rzadkiego gatunku drzewa na dodatek sprowadzonego do polski z Ameryki Północnej a mianowicie sosny wejmutki. Mieliśmy okazję zobaczenie pozostałości zapomnianego średniowiecznego grodziska leżącego tuż przy drodze otoczonego podwójnym wałem umocnień oraz fosą. Kolejny przystankiem na trasie były chyba największe na naszym terenie głazy narzutowe, związane z jarocińską legendą o właścicielu Jarocina, który za karę polowania w noc wigilijną został zamieniony wraz z koniem w głazy, które leżą tam do dziś i stały się pomnikami przyrody.
        Wycieczkę trochę zmęczeni, ale bezpiecznie zakończyliśmy lodową ucztą.